Rapportcijfer 8,6 voor onze praktijk

04 Feb 2025

Onderzoek

In november 2024 hebben wij patiënten gevraagd om de vragenlijsten PREM Eerstelijnszorg en PREM Chronische zorg in te vullen. Dit zijn erkende digitale vragenlijsten over de huisartsenzorg in Nederland. 

Uitkomsten

De belangrijkste uitkomsten leest u hieronder.

U kunt ook de volledige analyse downloaden.

De assistenten kregen het rapportcijfer 8,4. De huisartsen het rapportcijfer 8,6 en de praktijkondersteuners het rapportcijfer 9.

Compliment

Aandacht, betrokkenheid, de patiënt serieus nemen, samen beslissen

Deskundig, duidelijk, doortastend zijn

Luisteren, empathisch zijn, aardig/vriendelijk zijn

Rust, geduld, tijd nemen voor de patiënt

Vertrouwen, eerlijkheid, goed benaderbaar

Verbeterpunt

Meer tijd nemen

Luisteren en niet op PC kijken tijdens gesprek

Aandacht geven, serieus nemen, persoonlijkere benadering

Sneller doorsturen

 

Het aantal verbeterpunten dat genoemd werd is een stuk lager dan in 2021. Toen werden er 52 verbeterpunten genoemd, verdeeld over 9 categorieën. Zes van die categorieën worden nu niet meer genoemd. Dit is op te vatten als blijk van onze aanpak om dingen op deze punten anders te gaan doen.  

Opmerkelijk is dat de top 3 van verbeterpunten beschouwd kan worden als de tegenhanger van de genoemde complimenten. Het aantal mensen dat hierover een compliment uitdeelde is verreweg in de meerderheid.