
Onderzoek
In november 2024 hebben wij patiënten gevraagd om de vragenlijsten PREM Eerstelijnszorg en PREM Chronische zorg in te vullen. Dit zijn erkende digitale vragenlijsten over de huisartsenzorg in Nederland.
Uitkomsten
De belangrijkste uitkomsten leest u hieronder.
U kunt ook de volledige analyse downloaden.
De assistenten kregen het rapportcijfer 8,4. De huisartsen het rapportcijfer 8,6 en de praktijkondersteuners het rapportcijfer 9.
Compliment |
Aandacht, betrokkenheid, de patiënt serieus nemen, samen beslissen |
Deskundig, duidelijk, doortastend zijn |
Luisteren, empathisch zijn, aardig/vriendelijk zijn |
Rust, geduld, tijd nemen voor de patiënt |
Vertrouwen, eerlijkheid, goed benaderbaar |
Verbeterpunt |
Meer tijd nemen |
Luisteren en niet op PC kijken tijdens gesprek |
Aandacht geven, serieus nemen, persoonlijkere benadering |
Sneller doorsturen |
Het aantal verbeterpunten dat genoemd werd is een stuk lager dan in 2021. Toen werden er 52 verbeterpunten genoemd, verdeeld over 9 categorieën. Zes van die categorieën worden nu niet meer genoemd. Dit is op te vatten als blijk van onze aanpak om dingen op deze punten anders te gaan doen.
Opmerkelijk is dat de top 3 van verbeterpunten beschouwd kan worden als de tegenhanger van de genoemde complimenten. Het aantal mensen dat hierover een compliment uitdeelde is verreweg in de meerderheid.